17 de febrer del 2012

L'ORIGEN DEL CARNESTOLTES

El carnestoltes, és una festivitat que tots de nosaltres coneixem des de ben petits.

Aquesta festa s'inicia el Dijous Gras i acaba el dimecres de cendra (que dóna inici a la Quaresma), que varien de mes i data segons el calendari lunar.

Rua de carnestoltes

Fem un repàs de la seva història:


Aquesta festa prové de les festes paganes d'hivern, quan la gent es lliurava de les obligacions i privacions que arribarien amb la Quaresma. Es diu que el nom de carnestoltes, prové de la paraula llatina carrus navilis, que era un vaixell que transportava les bacanals.

Les bacanals, eren unes festes i celebracions en honor a Dionís/Bacus (el déu del vi).

Bacus/Dionís
I es diu que podia originar-se d'aquí, de les celebracions gregues o les festes saturnals romanes que celebraven a la fi de l'hivern.

Un dels personatges que ja deveu conèixer és el carnestoltes, que és un ninot rodanxó i alegre que és el rei del Carnestoltes i que marca la fi de les festes quan es mor.


El rei carnestoltes

Aquí us deixo un poema dedicat al rei carnestoltes:

Durant el carnaval.
Regna un animal.
En el món al revés,
l'or no val res,
una nina és vella
i el llop, una ovella,
els mestres són ignorants
i molt savis els infants.

Actualment aquesta festa es concep com una nova manera de fugir de la rutina per un dia i canviar la nostra aparença per la d'un altre. Bàsicament són de gresca, xerinola i disbauxa.




Aquí us deixo amb el lipbud del Carnaval de Solsona espero que us agradi:




Mireia Cutura
2n Batx

24 comentaris:

Montse ha dit...

Alguns alumnes de 1r de batxillerat han vingut disfressats a l'institut. Us felicito, estàveu guapíssims: destacaria el heavy Arnau, la rapera Anna, i la senyor Alba. No em puc deixar la Yasmina, que s'ha pintat la cara amb tot de símbols.
Gràcies per animar-nos el dia!!

Carla Moreno Corral ha dit...

Yo nosavia que carnastoltes fos una festa amb significat.Yo tambe vaig veura alguna gent de batxillerat disfresada i la veritat que amb van fer riura un ratet

Carla Moreno Corral ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Yasmina Mesa ha dit...

en realitat, fins fa poc no he sapigut qui era carnestoltes, perquè mai li donem importància al significat de les festes, pero està molt bé explicat ;-)

Andrea Lázaro ha dit...

jo penso que el carnestoltes es una festa poc important, perquè només veus a gent disfressada per el carrer.. Però cada vegada sesta tornant mes importat i mes divertida!

Anna Gómez ha dit...

No sabia el significat d'aquesta festa però ara ho entenc. Vaig riure molt, quan vaig veure alguns alumnes de batxillerat disfressat de senyor o de heavy. :)

Bernat Enrich ha dit...

Aquesta entrada esta molt bé mai hauria pensat que la festa de carnestoltes tingues tanta historia i un significat al derrere de el sentit actual , disferssarse i pasarso bé.

Adan Vidal ha dit...

Yo no tenia ni idea del significst del carnestoltes. Esta interesant!!!

Anna Marquès ha dit...

Jo crec que molta gent no li dona importancia al carnesstoltes, pero en realitat, te un significat i jo no ho savia, ara la gent pensa que es disfresar-se i passars-ho be. Que hem sembla que es el que la majoria de gent pensa. Bona entrada!

Natalia Ramirez ha dit...

M'agradat aquesta entrada perque jo no havia pensat mai en el significat del carnestoltes jo hem pensava que també era disfraçar-se , una festa mes per passar-ho bé.Pero ara ja conec el significat.

Sonia Gamez ha dit...

M'agradat aquesta entrada perque jo no havia pensat mai en el significat del carnestoltes.

Fatima El Attar ha dit...

Ostres, molt bona l'entrada, i molt interessant perquè jo la veritat mai havia sentit a parlar en l'origen del carnestoltes, però aquesta entrada m'ha respost a moltes preguntes que abans ni m'avia plantejat, però en realitat està molt ven explicada l'entrada! M'ha agradat! :)

Fatima El Attar ha dit...

Ah es veritat, Montse jo també vaig veure als alumnes de Batxillerat i em va semblar molt graciós això de que vinguessin disfressats i que es pintessin les cares! Va ser molt divertit veure aquelles disfresses! :D Espero que l'any que ve es torni a fer i ha veure aquella experiència! :)

Juhy Javier Dominguez ha dit...

Recordo que a primària ens van explicar el significat del carnesoltes, però mai li havia donat importància ni m'en recordava, però ara gràcies a la teva entrada ja sé qui era,d'on prové ell i el seu nom. M'ha agrdatmolt el vídeo que has posat amb el carnaval de Solsona, està molt ben fet i és molt divertit.
Molt bona entrada i molt interessant.

Carla Moreno Saez ha dit...

Com tots els meus companys han dit, ningú li dona importància a la majoria de festes, però en realitat totes tenen una història, fins ara jo tampoc la coneixia, es molt guay aquesta entrada m'agradat molt!

Artur Bossy ha dit...

Molt bona entrada!!!! no sabia l'existència dels bacanals ni d'aquest tipus de festes! Trobem festivitats romanes per ttots llocs! Per cert, molt bo el libdub de carnaval de solsona!

Bona entrada!

Antonio ha dit...

La veritat que s'agraeix poder gaudir d'un dia, poder fugir de les rutines esgotadores i els problemes, un dia on només té sentit la gresca i la creativitat. Curiós l'origen del Carnestoltes...,l'ignorava totalment. Molt guapa l'entrada!

Aina ha dit...

Molt bona l'entrada, des de petita m'ha agradat el carnaval, però no tenia ni idea que provengués dels romans en honor de Bacus. Molt bona entrada Mireia!

Anahi ha dit...

Molt bona entrada Mireia, i a més a més, m'ha agradat molt el poema dedicat a carnestoltes (tot i que em fa l'imressió que no té gaire ritma...).
En fi, bona entrada i bon carnaval!

Pau Laviña ha dit...

Jo fins fa poc no sabia perque els de batxillerat anaven disfressats,pero ara ja ho se

Josep Garcia ha dit...

Molt bona entrada. Abans no li donava importància aquesta festa, aquesta ni altres, les prenia com un dia més, un dia per pesar-nos-ho bé, ara finalment veig el passat d'aquesta festa.

Yasmina Ketami ha dit...

Ondia tot cuadra per la festa de Carnestoltes! m'agues agradat saber que el disfressar-se tenia un passat historiós. Ai sí Montse quina gràcia podiam haver-nos disfrasat de clàssics eh! Ja tenim una Idea per l'any que vé! Molt bona entrada!

Adrià ha dit...

Realment no tenia ni edea de que el carnestotltes deribés d'una festivitat llatina, tot i que no em sorpren, ja que moltes de les nostres tradicoins/festes tenen el mateix origen, un origen clàssic!

bona entrada!

Susanna Guerra Sala ha dit...

Mai havia pensat que la festa de carnestoltes tingués aquest significat, i més que provingués d'una festa llatina. Com han dit els altres companys, no li donem importància a les festes, però ara he après una cosa molt interessant que desconeixia. Molt bona entrada, m'ha agradat molt llegir-la. Aquí he trobat més informació sobre la seva història: http://www.laginesta.com/treballs/car-carnaval.html

ASTRONOMIA A LA ROMANA

Les influències de la mitologia clàssica es poden trobar en molts àmbits de la nostra societat, fins i tot en la ciència. En una de les bran...

Popular Posts